Czy zajęcia z native speakerem są lepsze niż te prowadzone przez polskiego nauczyciela? W czym przoduje native speaker, a kiedy z dystansem podchodzić do zajęć prowadzonych przez „rodzimego użytkownika danego języka”? Chętnie Wam o tym opowiemy.
Kim jest native speaker?
Angielski native speaker to osoba, która wychowała się w kraju, gdzie mówi się po angielsku. Może to być Wielka Brytania i USA, a także Kanada i Australia. Nic dziwnego więc, że wiele osób chciałoby chodzić na angielski prowadzony właśnie przez taką osobę, bo wydaje się, że kto jak kto – ale człowiek, który od dziecka posługuje się angielskim, musi go znać.
Pytania są dwa:
Jak bardzo zna angielski?
Czy potrafi go nauczać?
Jak bardzo native speaker zna angielski?
Zadaj sobie pytanie: Jak dobrze znasz język polski? Posługujesz się nim na co dzień, więc pewnie zakładasz, że Twoja znajomość jest perfekcyjna. Nic dziwnego, wielu z nas tak myśli… do czasu, kiedy trzeba zastanowić się, wedle jakiej zasady zmieniamy końcówkę rzeczownika, kiedy odmieniamy wyraz przez przypadki. Albo skąd taka a nie inna odmiana czasownika. „Tak po prostu jest”? No nie do końca. Większość takich zagwozdek językowych tak naprawdę zagwozdkami nie są, mają swoje reguły. Kiedy uczmy się języka obcego, dowiadujemy się o nim właśnie reguł na takim poziomie.
Identycznie jest z angielskim i native speakerem. Na pewno bez problemu porozumiewa się poprawną angielszczyzną i wie, kiedy jakiego czasu użyć. Poradzi sobie z najprostszymi zasadami. Jako nauczyciel powinien jednak znać zasady, które rządzą angielską gramatyką. Jeśli jego edukacja nie potwierdza umiejętności, które pozwalają mu uczyć języka, nie do końca sprawdzi się jako nauczyciel.
Czytaj również: Angielski w 3 miesiące – hit czy (s)hit?
Oczywiście native speaker może przyjść pogadać z uczestnikami bardzo zaawansowanego kursu, gdzie nie będzie trzeba już tłumaczyć reguł gramatycznych, ale na zajęciach dla dzieci może już być gorzej. Jeśli mówi tylko po angielsku, nie będzie potrafił wytłumaczyć maluchom spraw, które trzeba poruszyć w ich języku ojczystym.
Czy native speaker potrafi nauczyć języka?
Nauczanie angielskiego wymaga nie tylko ponadprzeciętnej znajomości języka angielskiego, ale również przygotowania pedagogicznego. Nauczyciel zna sposoby nauczania, typy uczniów i wie, jakimi technikami dotrzeć do osób, które mają kłopoty z przyswajaniem materiału. U dzieci dochodzi jeszcze dysleksja czy dysgrafia – osoba ucząca musi wiedzieć, jak pracować z takimi maluchami, a tego dowiedzieć się można podczas przygotowania pedagogicznego.
Kwestie dysleksji dotyczą zresztą nie tylko dzieci. Zdarza się, że dorośli również mieli z tym kiedyś problemy, które ciągną się do dzisiaj. Nauczyciel musi być tego świadomy, kiedy zabiera się do nauczania.
Doświadczenie native speakera
Decydując się na zajęcia z native speakerem, warto podpytać o jego doświadczenie. Czy długo uczył się swojego języka i wie, jak wygląda cały proces nauki, by móc go przełożyć na własne zajęcia? Jeśli zdarzyło Ci się wagarować na lekcjach polskiego, na pewno wiesz, o czym mówimy. 🙂 Znowu wychodzi na to, że nasz poziom wiedzy na temat naszego języka ojczystego – wyniesiony ze szkoły – zwykle nie jest wystarczający na tyle, by uczyć go kogoś innego.
W czym wygrywa native speaker?
Native speaker na pewno wygrywa akcentem, który przyswajał od maleńkości i nie musiał się go uczyć jak np. Polacy podczas studiowania filologii angielskiej. Dlatego tak dobrze sprawdzi się w rozmowach z osobami o bardzo dobrej znajomości angielskiego. Native speaker zna slang i kolokwializmy, bo wychowywał się i żył w angielskim środowisku. Polski nauczyciel może go pod tym względem gonić, po prostu będzie w to musiał włożyć więcej pracy.
I my tę pracę wykonujemy każdego dnia, więc z uśmiechem odpowiadamy „nie”, kiedy ktoś nas pyta, czy zajęcia w Stacji Język będą z native speakerem. Cieszymy się, że tak wiele osób chce się uczyć angielskiego w taki sposób. My jednak stawiamy na znajomość nawet najtrudniejszych reguł i umiejętność jasnego przekazania im naszym uczniom.
Dlatego: zajęcia z native speakerem? Czemu nie! Sprawdź tylko, czy zna proces nauczania języka i ma przygotowanie pedagogiczne. Powodzenia!