– Co było dziś na angielskim?

– Nic.

Jak było dziś na angielskim?

Dobrze.

Czy choć raz Twoje dziecko zaszczyciło Cię taką odpowiedzią? 😊 Spokojnie, nie jesteś sam(a) – wiele maluchów odpowiada w ten sposób na podobne pytania. To całkiem normalne w tym wieku. I wcale to nie oznacza, że właśnie „nic” ma na myśli…

Możesz zrobić coś, co skłoni dziecko do nieco bardziej rozwiniętych odpowiedzi. W tym tekście podpowiemy Ci, jak dowiedzieć się od dziecka, co robiło na angielskim.

 Malowanie i śpiewanie to też nauka języka

Każda z aktywności, którą nasi uczniowie podejmują na zajęciach w Stacji Język, ma podłoże językowe. Poniższa lista pozwoli Ci zobrazować sobie, co naprawdę oznacza „malowaliśmy” czy „słuchaliśmy”. Tutaj każda czynność ma swoje drugie dno, które jest pełne korzyści dla dziecka!

  • śpiewaliśmy: pokonywaliśmy barierę językową
  • oglądaliśmy filmik: poznawaliśmy nowe kultury, zwyczaje
  • graliśmy: poznaliśmy nowe słownictwo, utrwalaliśmy gramatykę
  • bawiliśmy się: angażowaliśmy w naukę wszystkie zmysły
  • słuchaliśmy: osłuchiwaliśmy się z językiem
  • czytaliśmy: ćwiczyliśmy rozumienie tekstu
  • śmialiśmy się: dzięki emocjom lepiej zapamiętaliśmy słówka.

W naszej szkole dzieci często nie są świadome, czego dokładnie się uczą. Większość zadań prowadzimy w formie różnych gier i zabaw. Kursanci zwyczajnie nie czują, kiedy się uczą i nie zdają sobie sprawy, że gry to również forma praktyki języka. Stawiamy na to, aby nauka była dla dzieci przyjemnością i zabawą, dzięki czemu jeszcze lepiej przyswoją angielski. Dzięki temu maluchy uwielbiają przychodzić do nas na zajęcia.

Jak zadawać dziecku pytanie o zajęcia?

Dzieciom jest trudno odpowiadać na bardzo ogólne pytania. Zdarza się, że po zajęciach myślą już o czymś innym i trudno im udzielić precyzyjnych odpowiedzi na pytania o to, co było na lekcjach.

Lepiej zadawać pytania szczegółowe, na które odpowiedzią nie może być proste tak/nie. W zagadnieniach związanych z pozytywną dyscypliną takie pytania nazywane są pytaniami pełnymi ciekawości.

Zamiast: „Co dziś robiliście?”, zapytaj:

  • Co zabawnego się dziś wydarzyło?
  • W jaką grę graliście?
  • W co się bawiliście?
  • Graliście dziś w ławkach, na macie czy przy tablicy? (W Stacji Język Kids nie było jeszcze lekcji, na której nie pojawiłaby się chociaż jedna gra czy zabawa)
  • Jak się dziś czułeś(-aś) na zajęciach?
  • Co pani miała dziś w magicznym pudełku? (To pytanie może być przydatne dla naszych 4-6 latków, gdzie magic box jest na każdych zajęciach)
  • Która aktywność najbardziej/najmniej ci się podobała?
  • Jaką piosenkę dziś śpiewaliście?
  • Z kim pracowałeś w parze / w grupie (nawet jeśli akurat nie było na zajęciach pracy z podziałem na grupy, są większe szanse na to, że dziecko samo opowie o innej aktywności).

Bądź aktywnym słuchaczem

“Można się zniechęcić próbując dotrzeć do kogoś, kto tylko udaje, że słucha. Bardzo pomocne są zwyczajne och, mmm, rozumiem. Tego typu słowa połączone z wytężoną uwagą zachęcają dziecko” – czytamy w książce A. Faber i E. Mazlish „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.  Widać zatem, że same pytania to nie wszystko. Równie ważne jest bycie aktywnym słuchaczem.

Warto doceniać, kiedy dziecko się czymś chwali – nawet jeśli w naszych oczach to nic wielkiego. Według J. Steinke-Kalembki pochwały powinny skupiać się na procesie, a nie na osobie i jej zdolnościach. Chwaląc dziecko, postaraj się podkreślić czynność, w jakiej się świetnie odnalazło, zamiast stosować ogólne zwroty. „Świetnie dobrałeś kolory do tego obrazka” będzie dla dziecka bardziej czytelne niż „Super, brawo”.

Co z porażkami? Nie wolno ich lekceważyć. Kiedy dziecko mówi, że grało na lekcji w memory i znalazło najmniej par, nie mów: „Następnym razem będzie lepiej”. Bo niby czemu dziecko ma w to uwierzyć? Lepiej powiedzieć: „Na pewno bardzo się starałeś(-aś). Super, że udało Ci się odkryć aż dwie pary”.

Grywalizacja na angielskim. Świetna w szkole i w domu

Zadawanie celnych pytań dziecku to umiejętność jak każda inna – a więc można ją trenować. Jeszcze nie raz wymsknie Ci się z ust: „Córcia, co robiłaś na angielskim?”, ale ważne, by przekierować rozmowę na inne tory. Wtedy z pomocą przyjdą pytania, które podrzuciłyśmy w tym tekście. Powodzenia!

0 0 vote
Article Rating