Rodzicu, czy spotkałeś się z opinią, że dziecko powinno najpierw poprawnie mówić w języku ojczystym, a dopiero potem wziąć się do nauki języka obcego? Jeżeli tak, to spieszymy obalić ten mit. Tym tekstem pokażemy Ci, że wiek przedszkolny to dobry czas na rozpoczęcie nauki języka obcego.
Kompetencje językowe – czyli trochę o rozwoju Twojego dziecka
Według glottodydaktyków, czyli specjalistów od procesu nauczania i uczenia się języków obcych, dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mają największą zdolność wyartykułowania różnorodnych dźwięków. Jest to uwarunkowane plastycznością ich narządów artykulacyjnych. Oznacza to, że łatwo przychodzi im nauczenie się odpowiedniej wymowy dźwięków (głosek, słów) z języka obcego.
Ponadto w wieku przedszkolnym dzieci w olbrzymim stopniu rozwijają kompetencje językowe, czyli słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Kiedy Twoje dziecko skończy 12 lat, jego ucho stanie się wrażliwe wyłącznie na długość fal charakterystyczną dla języka ojczystego – dlatego warto zacząć naukę wcześniej, by maluch stał się wrażliwy słuchowo na inne dźwięki. Nie bez znaczenia jest też fakt, że ośrodek Broki, czyli część mózgu odpowiedzialna za rozwój mowy, jest bardzo plastyczna w młodym wieku.
Przedszkolaki i ich nastawienie do nauki
Pewnie widzisz po swoim dziecku, jakie jest otwarte i ciekawe nowych rzeczy. Przedszkolaki nie czują presji mówienia poprawnie, więc posługują się językiem obcym bez zahamowań i obaw. To się zmieni, kiedy pójdą do szkoły, gdzie większą uwagę przykłada się do błędów. Uczenie się języka obcego w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest szczególne ze względu na entuzjazm, jaki dzieci wykazują do nauki. Nie czują, że się uczą, a zabawa w angielski sprawia im radość!
Dzięki badaniom wiemy też, że osoby, które jako dzieci odczuwały radość z uczenia się języka obcego, częściej zachowują tę motywację w wieku nastoletnim i dorosłym. Warto też wiedzieć, że osłuchanie się z językiem obcym jako dziecko wpływa na późniejszy brak bariery “nie rozumiem”. Komunikacja z lektorem i kolegami na zajęciach jest dla maluchów naturalna i oczywista – szkoda by tego nie wykorzystać.
Sprzyjający nauce jest fakt, że maluchy mają naturalną skłonność do naśladowania dorosłych – chętnie więc będą naśladować lektora języka obcego podczas zajęć. Uwielbiamy te chwile, gdy maluszki wymieniają bilety na bycie pomocnikiem lektorów, bo wtedy ich naśladują i “prowadzą” fragmenty rutyny. A 4-latki uwielbiają przedrzeźniać nauczyciela!
Inne korzyści z nauki angielskiego dla przedszkolaka
Który z rodziców nie chciałby, aby jego dziecko jak najmniej stresowało się szkołą? Zajęcia językowe w wieku przedszkolnym mogą zmniejszyć stres, który przeżywa pierwszoklasista. W końcu poniekąd zna już strukturę lekcji i jest przyzwyczajone do zajęć z nauczycielem. Dobry start w szkole można więc swojemu maluchowi zapewnić już kilka miesięcy – jeśli nie lat – wcześniej.
Na koniec dodajmy, że wiek od 4 do 8 lat to doskonały wiek do kształtowania otwartości dzieci nie tylko na języki obce, ale też wszystko, co z nimi związane: w tym na różnorodność kulturową. W Stacji Język organizujemy chociażby Halloween i Dzień św. Patryka, a dzieci chętnie angażują się w aktywności związane z poznawaniem innej kultury.
Pamiętaj o silent period
Jak widzisz, jest wiele argumentów przemawiających za tym, aby Twój przedszkolak zaczął chodzić na angielski. Jeśli jednak przez jakiś czas nie będziesz widział(a) postępów w nauce, nie jest to powód do zmartwień. Jak dowodzą naukowcy, dzieciom w trakcie nauki języka towarzyszy silent period, w którym nie produkuje języka. Więcej o tym zjawisku, jak i o procesie nauki języka obcego, przeczytasz w tekście: Jak dziecko uczy się języka obcego i jak wspierać je w tym procesie?
Czekamy na Twojego 4-latka w Stacji Język! Więcej o zajęciach dla maluchów w Stacji Język Kids dowiesz się tutaj: ANGIELSKI DLA 4-LATKÓW. Do zobaczenia!